Quake - Game Engine

Wikipedia

Number of words 700
Computer science content medium
Math content low
Business content none
English language complexity medium

Sub-areas covered

Learning objectives

Keywords

CAD
Computer Aided Design
rendering (renderowanie)
the process of generating an image from a model by means of computer programs
to prune
to cut parts of the map invisible to the player
skybox
a pre-rendered backdrop of "infinite-distance" surroundings used in 3D video games
sector-based static lighting
texture contains information about lighting which means it is not affected by the angle or position of the light source

Summary

The text describes new solutions to graphical problems in computer games delivered in “Quake”. It introduces the idea of displaying only those elements which are visible to the player and calculating the light depending on its angle. The article explains the “mouselook option”, which appears in the game.

Tekst opisuje nowe rozwiązania problemów związanych z grafiką w grach komputerowych, wprowadzone w kultowej grze “Quake”. Przybliża ideę wyświetlania tylko tych elementów, które są bezpośrednio widoczne dla gracza, wprowadza w zagadnienie obliczania światła w zależności od jego kąta padania. W tekście zaznaczono, że “Quake” był jedną z pierwszych gier wykorzystujących sprzęt do wspierania grafiki trójwymiarowej, a także przedstawiono jej wpływ na proces projektowania gier komputerowych. Artykuł wyjaśnia także, na czym polega pojawiająca się w grze opcja “mouselook”.

Pre-reading questions

  1. the difference between true 3D and “2.5D” games
  2. optimizing the rendering process
  3. preprocessing the rendered world
  4. hardware acceleration
  5. various problems in games modelling and scientific design